Zondag 1 september 2024 | |||||||
Dorpskerk Baambrugge | aanvang: 15:15 uur | toegang € 23 | |||||
Franse Componisten in Focus |
|||||||
Ensemble Lumaka biografie |
Jana Machalett (fluit) Charles Watt (cello) Miriam Overlach (harp) |
Ravel, Debussy, Escher |
Claude Debussy (1862–1918) | En bateau (1886-1889) | |||||
Maurice Ravel (1875–1937) | Pièce en forme de Habanera voor fluit en harp (1907) | |||||
Rudolf Escher (1912–1980) | Air voor cello solo uit: Le Tombeau de Ravel (1952) | |||||
Claude Debussy | Première Arabesque (1888) voor harp solo | |||||
Joseph Jongen (1873–1953) | Deux pièces en Trio (1926) | |||||
Georges Migot (1891–1976) | Danse de la noctuelle voor trio (1925) | |||||
Rudolf Escher | Air voor fluit solo uit: Le Tombeau de Ravel (1952) | |||||
Maurice Ravel | Kaddish voor cello en harp (1914) | |||||
Maurice Ravel | Sonatine voor trio (1903-1905) | |||||
Aan het begin van het seizoen staan de Franse componisten Claude Debussy en Maurice Ravel centraal. Beleef die dromerige sfeer van hun muziek, een lome middag in een zonnig landschap of aan zee, prachtige melodieën en hartstochtelijke uitspattingen. Deze stemmingen zijn te horen in Debussy’s Arabesque, een bekende melodie oorspronkelijk voor piano, maar minstens zo fraai voor harp. En in de verstilde Habanera van Ravel. De invloed van de meesters Debussy en Ravel is ook duidelijk te horen in de muziek van de jongere componisten Joseph Jongen en Georges Migot. Dat is ook het geval bij een van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw, Rudolf Escher. Ter nagedachtenis aan Ravel schreef hij Le tombeau de Ravel, te vertalen als “bij het graf van Ravel”. We horen hieruit twee stukken voor respectievelijk cello en fluit. Escher plaatst zich hiermee in een lange traditie, want Ravel had zelf een verre voorganger geëerd met Le tombeau de Couperin, de barok-componist aan wie ook Escher weer refereert. Ravel en Escher bouwden op hun beurt voort op de Renaissance-componist Josquin des Prez die in zijn Nymphes des bois de dood van zijn leermeester Johannes Ockeghem betreurde. Het programma wordt afgesloten met de Kaddish voor cello en harp van Ravel, gebaseerd op een oud gebed, en met de Sonatine voor fluit, cello en harp. Oorspronkelijk was dit een werk voor piano maar het werd met Ravels instemming bewerkt voor trio waardoor het een meer monumentaal karakter kreeg. |
||||||
Luister en kijk ter kennismaking: | ||||||
Debussy | ||||||