Programma & Biografieën
Zondag 27 november 2022
Dorpskerk ABCOUDE, aanvang 15.00 uur
Toegang: € 22 p.p.
De Barokblazers
Marjolein Koning en Ofer Frenkel (barokhobo)
Annelies Vrieswijk en Eva Jansen (barokfagot)
Diederik Ornée (chamuleau)
Vaughan Schlepp (klavecimbel)
Johann Adolph Hasse (1699-1783) - Concert voor hobo, chalumeaux, fagot en continuo in F Cristoph Graupner (1683-1760) - Trio Sonate in C GWV 201 (chalumaux, fagot en continuo) Korte biografieën: Marjolein Koning heeft eerst carrière gemaakt op de moderne hobo. Als freelancer heeft zij in vrijwel alle Nederlandse orkesten gespeeld, ook als soliste. Zij begon de hobostudie op 10-jarige leeftijd en vervolgde na het gymnasium de opleiding aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Jan Spronk (solohoboïst van het Koninklijk Concertgebouworkest) en volgde cursussen en privélessen bij Omar Zoboli (Bazel). Zij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding. Zij was finaliste bij het proefspel van het KCO en speelde regelmatig met dat orkest onder Haitink, Chailly, Meta, Harnoncourt etc. In 2001 won zij de auditie bij het Radio Kamerorkest o.l.v. Frans Brüggen. Zij speelde met vele grootheden uit de barokwereld, waaronder Ton Koopman, Philippe Herreweghe, sir Elliot Gardener, Andrew Manze, Jos van Immerseel en Roy Goodman. Daardoor geïnspireerd kwam het verlangen ook barokhobo te spelen; in 2013 is zij deze studie begonnen bij Frank de Bruine (Orkest van de 18e Eeuw, docent Kon. Conservatorium Den Haag) en volgde zij masterclasses bij Alfredo Bernardini en Josep Domenech en werkte met Lars Ulrich Mortensen en Richard Egarr. Marjolein is een vaste speler van Eik & Linde en Ars Mirabilis (B) en speelt met de Nederlands Bachvereniging, Le Concert Lorrain, Oslo Baroque, Florilegium Musicum en Musica Poetica. Ofer Frenkel studeerde na zijn opleiding hobo en compositie in Tel Aviv, in Zwitserland bij Thomas Indermühle en Emanuel Abbül. Vanaf 1992 specialiseerde hij zich in historische hobo’s, eerst bij Michel Piguet aan de Schola Cantorum Basiliensis te Basel, daarna in Den Haag bij Ku Ebbinge. Hij speelt met bekende barokgezelschappen in Nederland (o.a. het Apollo Ensemble), België, Duitsland en Denemarken. Naast zijn werk als hoboïst werkt Ofer sinds 2018 als psycholoog. Diederik Ornée is zeer regelmatig te horen in binnen- en buitenland met zowel moderne als historische klarinet. Hij is vaste klarinettist van Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel; verder speelt hij regelmatig met het Nederlands Balletorkest, Orfeo Orchestra Budapest, PHION, Barokopera Amsterdam, Holland Opera en de Philharmonie Zuidnederland. In het verleden was hij te gast bij de Südwestphilharmonie Konstanz, de New Dutch Academy, Concerto d’Amsterdam, het Orchestra of the Age of Enlightenment, Amsterdam Baroque Orchestra en het Neues Barockorchester Berlin. Eva Jansen (1989) begint op achtjarige leeftijd met blokfluitlessen bij Martijn van Dongen in Baard. Nog steeds speelt zij blokfluit en heeft, tijdens haar Bachelor en Master studie, op dit instrument bijvaklessen aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jorge Isaac en Erik Bosgraaf gevolgd. Omdat orkestrale muziek haar ook aantrekt stapt ze later over naar de fagot. Haar eerste fagotlessen krijgt ze op 15-jarige leeftijd van Jef Oosting uit Sibrandabuorren. Als fagottiste speelde ze onder andere in het Frysk Jeugdorkest en het Jeugdorkest Nederland. Ook was zij lid van de Talentenklas van de Ferwerda Academie te Drachten en speelde zij in diverse kamermuziekensembles. In mei 2013 heeft zij haar bachelordiploma fagot behaald aan het Conservatorium van Amsterdam bij haar leraren Ronald Karten en Jos de Lange. Zij kreeg o.a. masterclasses van Brian Pollard, Bram van Sambeek en Sergio Azzollini. In juni 2017 heeft Eva haar masterdiploma barokfagot behaald aan het Conservatorium van Amsterdam bij haar leraar Benny Aghassi. Annelies Vrieswijk studeerde saxofoon aan het Prins Claus Conservatorium bij Peter Stam, aan de Kungliga Musikhögskolan bij Christer Johnsson en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp. Zowel haar Bachelor als haar Master heeft Annelies cum laude afgesloten. Tijdens haar master ontmoette ze Mark Toxopeus, waarmee ze sindsdien samen speelt. Aanvankelijk alleen als ‘Duo Vrieswijk-Toxopeus’ en na hun afstuderen ook als het ‘Rodion Trio’, samen met klarinettist Diederik Ornée. Het Rodion Trio heeft onder andere het Kamermuziekfestival Almere gewonnen en twee cd’s uitgegeven. Daarnaast was Annelies tussen 2008 en 2020 tenorsaxofonist van het Syrène Saxofoonkwartet, waarmee ze twee cd’s heeft uitgegeven en vele internationale tournees heeft gemaakt. Als freelance musicus speelt ze met veel Nederlandse ensembles en orkesten, waaronder het Concertgebouworkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Noord Nederlands Orkest en Asko|Schönberg. Bij dat laatste ensemble heeft ze ook als solist opgetreden. En in 2017 is Annelies weer begonnen met studeren, ditmaal historisch fagot bij Benny Aghassi, waardoor Annelies ook steeds meer werkzaam is in de historische uitvoeringspraktijk. Vaughan Schlepp behaalde aan de Eastman School of Music te New York zijn bachelor’s en master’s degrees ‘magna cum laude’ voor piano. Zijn belangstelling voor historisch geïnformeerd uitvoeringspraktijk bracht hem naar Nederland om o.a. klavecimbel bij Gustav Leonhardt te studeren. Schlepp heeft een drukke concertpraktijk als klavecinist, continuospeler en uitvoerder op historische en moderne vleugels en hij geeft concerten, lezingen en masterclasses over de hele wereld. Hij heeft tevens een groot aantal radio-, televisie- en cd-opnames gemaakt. Hij heeft als solist met orkesten in Nederland, Australië, Rusland en Amerika gespeeld, en hij treed regelmatig op in kamermuziekverband. Schlepp is tevens actief als repetitor, muzikaal leider, arrangeur, muziekredacteur en adviseur. Vaughan was eerder in Abcoude met het Nije Kwartet.
Terug naar: Abcoude-Baambrugge Concerten |